Red

”Hocam, ben şu ışıklarda ineyim!” Durdum, para üstünü vermeye hazırlanıyordum ki ”Üstü kalsın” dedi. ”Hakkını helal et!” deyip kırmızı ışıkta beklemeye devam ettim. Ne ilginç renk şu kırmızı, yönlendiriyor insanı! Trafikte durduruyor, tur rehberinin elinde takip ettiriyor. Hele biraz kan görünce ürkütüyor, vahşileştiriyor. Boğa güreşini ele alalım: Matadorlar vardır, ellerinde kırmızı örtü sallarlar. Neden? Boğalar renk körü değil mi? Göremedikleri şeyden nasıl etkilensinler?

‘‘Hocam, let me get off at the lights!’’ I stopped, and was preparing to give the change.
‘‘Keep the change.’’ The customer said. ‘‘Thank you.’’ I said and proceeded to wait at the red light. How curious is the color red, directing people! Make them stop in traffic, keep follow in the tour guide’s hands. All in all, frightens at the little sight of blood, make them violant. Let’s take a look at bull fights. There are matadors with the red cloth in their hands. Why? Aren’t bulls color-blind. How would they be affected by something that they do not see?

Yeşil ışık yanar yanmaz basın kornaya zaten. Köşeden yine el kol işaretleri… Alsam mı almasam mı? Alayım bari, belki bilir neden kırmızı. ”Maslak!” Trafik de var şimdi! Sorayım bari: ”Ya! Bu boğa güreşleri hakkında ne düşünüyorsunuz?” ”Nasıl yani?” ”Boğaların renk körü olmasına rağmen kırmızı örtüyle kışkırtılması…” Düşündü bir süre, herhalde zor soru! ”Renkten ziyade harekete tepki onlarınki. Zaten arenaya alınmadan önce, saldırgan davranmaları için neler yapıyorlar hayvancağızlara, gördüğü ilk harekete saldırması nomaldir.” Haklılık payı var. Ama neden kırmızı? O kadar renk var, madem renge değil harekete tepki veriyorlar. ”O zaman neden kırmızı?” ”Pardon?” ”Madem renge değil harekete geliyorlar, neden kırmızı renk kullanıyorlar? Başka renk olmuyor mu?” Düşündü, bu sefer cevapsız bıraktım galiba. ”Seyirci için olmalı.” Seyirciyle ne alakası var ki boğanın? Saldıran seyirciler değil ki! ”Seyircilerin dikkatini çekmek için. Matadorun hareketlerini görmeleri daha rahat olsun diye. Bir de kırmızı tutkunun rengi, aynı zamanda öfkenin. İnsanlar daha çok tezahürat etsin diye de kırmızı kullanılıyor olabilir.”. Kırmızı, psikolojiyi bu kadar etkiliyor mu gerçekten? ”Ben şu kenarda ineyim.”

Just honk as soon as the light turns green, why don’t you? Once again, hand movements from the corner to signal me, should I pick him up or not? Then I might as well pick him up, maybe he know what is it with the color red? ‘‘Maslak!’’ There is busy traffic, might ask as well: ‘‘What do you think about bull fights?’’ ‘‘How so?’’ ‘‘The fact that even though bulls are color-blind, they are being provoked by the color red?’’ He thought about it for a while, a difficult question surely! ‘‘It is not about the color but more about the movement, besides they are being provoked endlessly before entering the arena, suppose it is normal for the bulls to attack the first thing they see after all the provocation they face.’’ He got a point. But why red? If it isn’t the color but the movement that provokes them, why not choose any other color? There are countless colors to choose from. ‘‘So, why red then?’’ ‘‘Pardon?’’ ‘‘Seeing that they aren’t provoked by the color, why choose red? Doesn’t any other color work?’’ He speculated for a moment, I suppose this time he was without an answer. ‘‘Must be for the audience.’’ What does the audience have to do with the bull? It’s not the audience that attacks! ‘‘To get the attention of the audience. For them to see the movements of the bull comfortably. Additionally, red is the color of passion, of anger. Might be used for the audience to cheer more as well.’’ Does the color red really affect people this much? ‘‘Let me get off right here.’’

Düşündüm de çok fazla kırmızı kullanılıyor; reklamlarda, markalarda… Özellikle yemek markalarında… Nedeni tutku mu acaba? ”Gayrettepe.” Hazır müşteri varken sorayım, bilir belki! ”Yemek markalarında neden kırmızı renk kullanılıyor?” ”Anlamadım?” ”Kırmızı renk insan psikolojisini etkiliyor ya, yemek markalarında insanları nasıl etkiliyor? İnsanların tutkusuyla mı ilgili yoksa başka bir nedenden dolayı mı?” ”Valla, genelde fastfood şirketleri kullanıyor veya abur cubur paketlerinde. O da metabolizmayı hızlandırdığı ve insanı acıktırdığı için.” ”Anladım.”

When I think about it, red is being used a lot: in commercials, brands… Especially food chains. Is the reason passion? ‘‘Gayrettepe.’’ Let me ask the customer while she is here, maybe she knows! ‘‘Why do they use red for food chains?’’ ‘‘I don’t understand?’’ ‘‘You know how the color red affects human psychology, how is it correlated with food brands? Is it about human urges or something else?’’ Honestly, generally fast food companies use them or we see it on packages of snacks. And that’s because it fastens the metabolism and makes people hungry.’’ I understand.’’

Şu müşteriyi indireyim de yemek yiyeyim bari. Arabayı da devretmem gerekiyor birazdan. Yine geç kalırsam hoş olmaz. Hüseyin’e hamburger mi götürsem? Kırmızı paketi görürse öfkesi açlığa dönüşür belki.

Let me drop this customer off, may as well get something to eat. I have to transfer the car in a little while. It won’t be very nice if I were to be late again. Should I get a hamburger for Hüseyin? Maybe the red packaging will transform his anger to hunger.

Çevirmen/ Translator: Zeynep Sude Ayalan

Editör/ Editor: Saliha Nur Yılmaz

Grafiker/ Graphich Design: Deniz Vadi Töngür